Minior Scout Märken


Här är placeringarna för Miniorscouternas märken på scoutskjortan.

MiniorScoutdräkten som Pdf



Miniorscouternas intressemärken

Här följer vad man ska göra för att få intressemärkena. Vissa uppgifter kan en förälder kontrollera, andra ska visas på avdelningen. Innan du börjar med ett märke kom först överrens med dina ledare om vilket märke du ska jobba med.


HEMHJÄLPMÄRKET
upp

  1. Under 14 dagar ska du:
    • Plocka undan där du leker eller arbetar.
    • Bädda sängen och hänga upp kläder.
    • Minst två gånger koka choklad, kaffe eller te samt duka, diska och plocka i ordning efter dig.
  2. Dessutom utför du minst tre av följande uppgfter:
    • Du lär dig putsa koppar, silver eller mässing.
    • Du sätter ihop dammsugaren och dammsuger ett rum.
    • Du hjälper till att baka ( till exempel bullar eller en sockerkaka )
    • Du gör en fruktsallad till familjen.
    • Du sköter ett trädgårdsland under 14 dagar ( eller till exempel krukväxterna eller ett akvarium ).
    • Du gör en inköpslista tillsammans med en vuxen och handlar sedan efter den.


SAMLARMÄRKET upp

  1. Att börja:
    • Du bestämmer dig för vad du ska samla.
    • Du lär dig hur du ska ordna dina samlingar.
  2. Att samla:
    • Du bygger upp och gör i ordning din samling och efter ett tag visar du den för en av dina scoutledare.
  3. Att visa upp sin samling:
    • Efter 3 månader visar du upp din samling för dina kamrater på din scoutavdelning och berättar för dem hur du byggt upp din samling.


SIMMARMÄRKET upp

  1. Du gör minst tre av följande:
    • Simma 100 meter bröstsim.
    • Simma 25 meter ryggsim.
    • Simma 5 meter under vattnet.
    • Dyka eller hoppa från 1 meters höjd.
  2. Du redogör för de viktiga badregler:
    • Bada inte ensam, välj ut din "badkompis".
    • Bada inte genast efter maten.
    • Knuffa aldrig någon i sjön, inte ens på skoj.
    • Se upp så att du inte råkar hoppa på någon i vattnet.
    • Simma inte under hoppställningar.
    • Dyk aldrig på okänt vatten.
    • Tala alltid om för någon vuxen när ni går och badar.
    • Ropa aldrig på hjälp på skoj.

SPORTMÄRKET
upp

  1. Du gör minst tre av följande uppgifter:
    • Hoppa rep framåt minst 25 gånger.
    • Hoppa rep bakåt minst 10 gånger.
    • Kasta en liten boll minst 20 meter.
    • Fånga en boll ( lyra ) kastad från 7 meters avstånd.
    • Gör något efter ett eget förslag, till exempel gå 10 meter på styltor.
  2. Dessutom ska du gå eller åka skidor minst 5 kilometer tillsammans med din scoutledare eller någon annan vuxen.

HÄNDIGHETSMÄRKET
upp

  1. Du syr själv fast ett scoutmärke.
  2. Du tillverkar något av naturföremål som du själv hittat.
  3. Du gör minst 2 av följande:
    • Du lär dig klä om en bok.
    • Du gör en drake och lär dig flyga den.
    • Du gör en mobil av valfritt material.
    • Du syr en påse för tallrik och matbestick.
    • Du formar av lera, sand eller snö en modell av ett djur, en växt eller en figur.
    • Du tillverkar en present som du själv slår in och ger bort till någon du känner.

UNDERHÅLLNINGSMÄRKET
upp

  1. Tillsammans med en eller flera kamrater underhåller du de andra kamraterna på din scoutavdelning i minst 10 minuter.
    • Före underhållningen ska ni rita eller måla en affish med ert program.
  2. I underhållningenn bör minst 3 av följande delar ingå:
    • Sång
    • Dramatisering ( avtill exempel en saga ).
    • Pantomin ( som de andra kan få gissa på ).
    • Berättelse
    • Dockteater
    • Spela en melodi på valfritt instrument.

VÄGVISARMÄRKET
upp

  1. Du gör minst fyra av följande uppgifter:
    • Du lär dig de viktigaste vägarna och gatorna omkring där du bor.
    • Du tar reda på de närmaste hållplatserna för buss, tåg och tunnelbana.
    • Du tar reda på något om din hemorts historia.
    • Du lär dig vad din kommun heter och hur många invånare den har.
    • Du tar reda på vilka trafikmärken som finns runt ditt hem och talar om vad de betyder.

VÄRDENRUNTMÄRKET
upp

  1. Du tar reda på hur en jämnårig har det i ett annat land.
    • Fråga någon som känner till landet, kanske någon invandrare eller någon som rest dit.
    • Du kan annars läsa om det i en bok.
  2. Du målar det landets flagga.
  3. Du gör en bilderbok eller väggplansch om det landet.
    • Använd till exempel resebrochyrer, vykort, frimärken, tidningar eller teckningar.
    • Visa sedan boken eller planschen för dina scoutkamrater och berätta för dem hur det kan vara att bo i det landet.
  4. Gör en egen uppgift om landet.

VÄRLDSNATURMÄRKET
upp

  • Du gör de uppgifter som ingår i kraven för det gula pandamärket för miniorscouter. Uppgifterna finns beskrivna i detalj i en särskild uppgiftsbok.

  • Åter till märken
    Vendelsö Scoutkår
    Åter till Finkarnas sida.